tisdag 8 juli 2014

Extol framkallade den rätta festivalstämning



Efter åtta år i skuggan återvände det legendariska progressiva norska Death Metalbandet Extol till rampljuset där de hör hemma. Torsdagen den 3 juli klockan 22.00 var det äntligen dags för Extol att göra come-back på Gullbrannafestivalens nya scen Bryggan.

Extol 46

Sångaren Peter Espevoll, trummisen David Husvik samt gitarristen och sångaren Ole Børud var förstärkta med Ole Vistnes på bas och svensken Marcus Bertilsson på gitarr. Ole och Marcus gav bandet en viktig vitamininjektion och såg till att de höjde sig ett par grader. Jag imponeras av band som drivs av en passion till musiken och som vill ge sina fans en bra konsertupplevelese. Det var precis det som Extol gjorde och från det första till det sista ackordet levererade den en en show som överträffade alla förväntningar. Jag har inte sett Extol tidigare men jag pratade med en fryntlig Skövdebo med långt hår och kraftigt skägg som har sett många av Extols tidigare konserter, han var fullkomligt lyrisk och utbrast på bred västgötska: - Bandet överträffade alla min vildste förväntningar! Jag har aldrig varit på en bättre Extolkonsert :)

Extol 45

Extols drivande, tunga, mörka, dova och ödesmättade tongångar fungerar perfekt i den täta och dunkla miljön på Bryggan. Musiken är full av tung energi och det finns inte några sprickor i den bergfasta och stabila ljudmattan som bandet bygger låtarna på. De tunga riffen från Ole Børud och Marcus Bertilsson bärs upp av Davis Husvik tunga och distinkta trummande och Ole Vistnes stenhårda basgångar. Peter Espewoll growlsång är som ett dånande vattenfall och han balanseras upp av Ole Børuds rensång men även om musiken kan tyckas mörk är texterna ljusa och de berättar om hur kärleken blev människa och levde ibland oss innan han offrades på ett kors för våra synders skull och hur han övervann dödens för att vi skulle få liv genom honom. Genom sin musik har Extol fått vara med och föra många Black Metal fans från hat till kärlek i Jesus Messias.

Extol 07

Det kändes nästan som om jag hade blivit överkörd av en ångvält efter konserten men trots det gick jag hem med ett leende på mina läppar. Även om progressiv Death Metal inte är min tekopp så fick Extol mig att få upp intresset för genren och det är inte alls omöjligt att jag köper deras senaste självbetitlade skiva Extol och adderar den till min skivsamling. Extol kommer att ge en konsert till i sommar och om du har tid och intresse kan jag varmt rekommendera dig att se dem på SÅ2014 festivalen i Norge den 26 juli.



Klicka på den följande länken om du inte kunde se bildspelet ovan i din telefon eller på din surfplatta: https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157645578004284/

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: