lördag 31 december 2016

Släck hatet med Guds kärlek



Även om 2016 inte varit lika framgångsrikt för mig som 2015 har jag ändå fått en hel del bilder och artiklar publicerade och även haft en del frilansuppdrag som reporter och fotojournalist. Tidigare har jag skördat en del framgångar som dokumentärfotograf, reporter och debattör men i år har jag fått ett mindre genombrott som rockfotograf!


Nu är det inte framgång som driver mig utan en innerlig önskan att få vara med och förändra och välsigna genom de gåvorna som jag har fått, Gud till ära och människor till välsignelse. Genom åren har många läst mina artiklar om utsatta medmänniskor och sett mina dokumentärbilder från Sverige och främmande länder i tidningar, på webben och på TV. Men det är inte så många som känner till att jag extraknäcker som rockfotograf. Framförallt fotar jag konserter för att jag älskar musik och tycker om att upptäcka nya band. De senaste åren har jag levererat en hel del bilder till tidningar, trycksaker och artister vilket har lett till att bilderna har nått ut till en miljonpublik.



Utöver mitt ordinarie jobb har jag haft en del frilansuppdrag som reporter under året men jag har även fått tacka nej till en del uppdrag på grund av att varken tiden eller orken räckt till. Jag har tyvärr inte varit ute på några längre dokumentärresor under 2016. Men år 2017 ska det bli ändring på det. Min fru och jag håller på att skissa på en riktig långresa för familjen och då kommer jag givetvis att plocka med mig anteckningsblocket och kameran för att fånga möten men spännande människor och miljöer. Eventuellt kommer jag även att åka till Balkan under nästa år för att göra reportage om utsatta folkgrupper och trafficking. Jag har några spännande uppslag som jag skulle vilja följa upp och dokumentera. Nu hoppas jag på sponsring så att jag har råd att slutföra dem.



Precis som förra året blickar jag fram mot det nya året med blandade känslor. Det meningslösa hatet och våldet har tillsammans med sin ständige vapendragare egoismen lagt sig som en våt kvävande filt över Sverige och världen. I Sverige ökar det religiösa och nationalistiska hatet vilket har lett till att städer och förortsområden förvandlats till mindre slagfält. I Syrien och Jemen pågår proxykrig mellan de islamistiska stormakterna Iran och Saudiarabien som är ivrigt påbackade av USA och Ryssland. I krigen har 
100.000-tals människor fått sätta livet till och miljontals har flytt eller drabbats hårt på grund av ett dåraktigt religiöst och politiskt maktspel. Freden är avlägsen och en liten gnista kan leda till att kriget sprider sig och sätter hela världen i brand. Men den gnistan kan släckas med Guds kärlek.  

Låt oss inte glömma bort att älska och respektera varandra även om vi inte alltid har samma åsikter och tankar. Kärlek river ned murar av fördomar mellan människor och skapar respekt och förståelse. Fridsfursten Jesus är min herre, vän och förebild, han ser förbi allt det där som vi människor sorterar in i rätt och fel och ser rakt in i hjärtat på dem han möter. Låt oss leva ett liv där Guds rike inte bara består i vackra fraser utan i äkta kärlek och handling. Det är dags för oss att söka Gud och dela Hans hjärta, passion och sorg för alla de människor som gått vilse i livet och följa med Jesus in i ett nytt spännande år.

"Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också" - Matteus 6:33


Med önskan om ett välsignat 2017

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: