lördag 10 juni 2017

Ett plomberat luftvärnsbatteri utanför Halmstad



Under en vandring utmed en strand i en liten ort utanför Halmstad hittade jag en plomberad och övergiven bunker som väckte min nyfikenhet. Enligt en urinvånare som jag mötte hade det tidigare funnits en kanon på platsen men han visste tyvärr inte mer än så. Jag har gjort en hel del efterforskningar men har tyvärr inte hittat mer information om platsen än den han gav samt att årtalet 1984 och LV6 finns inristat i betongen.


Plomberat luftvärnsbatteri  Plomberat luftvärnsbatteri

Det byggdes en del luftvärnsbatterier runt om i Sverige i början av 1980-talet och med tanke på att LV6 byggt batteriet är det möjligt att det här är ett av dem. Luftvärnsbatterierna var utrustade med en Bofors 40mm m/48 luftvärnskanon. I slutet av 1990-talet utgick luftvärnsbatterierna och de plomberades mellan 2000-2009.

Plomberat luftvärnsbatteri  Plomberat luftvärnsbatteriPlomberat luftvärnsbatteri  Plomberat luftvärnsbatteri

Om du vet mer om batteriet får du gärna skriva en kommentar eller skicka mig ett pm. Fler bilder på bergrum, bunkrar och skyddsrum hittar du här: https://www.flickr.com/gp/chasid68/x959o4

Plomberat luftvärnsbatteri Plomberat luftvärnsbatteri Plomberat luftvärnsbatteri

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: