tisdag 6 december 2011

Sanna hjältar

Om ni undrar hur sanna hjältar ser ut så tycker jag att ni ska ta er en närmare titt på bilden i inlägget. Bilden visar Ivars och Liana som jobbar på biståndsorganisationen Velku Fonds i Lettland. I mina ögon är de sanna hjältar för sitt engagerade arbete bland de minsta och svagaste grupperna i det lettiska samhället.


Förutom att Ivars och Liana förmedlar svenska och finska julpaket till behövande letter så arbetar de för att förbättra situationen för barn och ungdomar med särskilda behov. De anordnar sommarläger, seminarium, utbildningsdagar, stöttar och uppmuntrar bildandet av föräldragrupper för föräldrar med barn med särskilda behov runt om i Lettland.

December och januari är de mest hektiska månaderna för Ivars och Liana, tusentals julpaket från givare i Sverige och Finland ska sorteras och distribueras ut till behövande. Samtidigt som de ska ta hand om besöksgrupper från Sverige och Finland, skicka in ansökningar till olika EU-projekt för barn med funktionsnedsättningar, vara med på en stor mängd julfester på skolor och institutioner, besöka fängelser, sjukhus och sprida hopp och ljus till sina landsmän i kris. Att arbetet bitvis är ganska så tungt märks inte på dem, de möter alltid sina medmänniskor med ett stort varmt leende.

Om ni undrar hur Ivars och Liana får tiden att räcka till så jobbar de minst 25 timmar per dygn i december och januari, de jobbar nämligen in lunchen :) Man behöver inte fråga Ivars och Liana vad de tror på, deras gärningar visar deras tro. Ivars och Liana är sanna hjältar i mina ögon. Jag är mycket tacksam för att jag har fått lära känna dem och för allt som jag har fått lära mig av dem. Jag önskar faktiskt att fler människor var som Ivars och Liana. Världen behöver verkligen fler människor som är som de.

Om ni vill stötta Ivars och Liana ekonomiskt i deras viktiga arbete för de minsta och svagaste grupperna i Lettland. Får ni gärna kontakta mig via mail så förmedlar jag vidare kontakten till dem.

Text och Foto: © Mikael Good. All rights reserved.

2 kommentarer:

Frida - fridasbetraktelser sa...

Kul att se bilder från julklappsutdelningen!

Chasid68 sa...

Tack för din kommentar Frida :)
Jag kanske lägger upp en stor julpaketsspecial i bilder från tidigare år då jag har varit med i Lettland och delat ut paket. Ivars och Liana gör verkligen ett storartat jobb i Lettland vilket de ska ha all cred för.
//Mikael Good