tisdag 29 juli 2014

This is my home town - Husqvarna




Många människor runt om i världen är bekanta med varumärket Husqvarna och du har säkert rest igenom staden med buss, bil och tåg utan att ta dig tid att stanna till. För att stilla din nyfikenhet har jag skapat ett Flickralbum med bilder från Huskvarna så att du och alla dem som är nyfikna på staden runt om i världen ska kunna göra ett besök genom mina bilder.


Huskvarna, Brånerydsvägen

Många av oss som har fotografering som hobby eller yrke missar ofta att dokumentera vår egen hembygd. Det kanske beror på att det är lätt att bli hemmablind och att det är lättare att få inspiration när man är på resande fot. Med tanke på att det brukar vara bilder från vår hembygd som blir intressantast för omvärlden i framtiden är det lite märkligt att det inte är fler fotografer som dokumenterar sin hembygd. När jag är ute på mina vandringar i Huskvarna har jag i stort sett alltid med en kamera och det har resulterat i en hel del bilder genom åren. Jag har samlat några av dem i ett flickralbum med namnet: "This is my home town - Husqvarna". 

Huskvarna, Båggatan

Förvänta er inga lätt eller kraftigt HDR-förljugna foton för glättiga turistbroschyrer. Jag har valt att göra en personlig dokumentation av staden och dess invånare i svartvitt och försöker visa upp staden så oförfalskat som möjligt. Därför har jag valt att lyfta fram både det vackra och det fula så att betraktaren själv ska kunna väva ihop sina tankar runt bilderna till en helhet. I mina ögon är Huskvarna en vacker stad och jag trivs med att bo här på solsidan även om det som i alla städer finns saker som man tycker mer eller mindre om.

Backgatan, Husqvarna

Vem vet, kanske kan mina bilder vara med och göra lite extra reklam för bygden? Någon som är på genomresa kanske stannar till i Huskvarna av ren och skär nyfikenhet efter att ha sett mina bilder. Men om ni stannar till i Huskvarna ska ni givetvis passa på att äta den lokala specialiteten kebabpizza på någon av Huskvarnas många pizzerior. Huskvarna har den godaste kebabsåsen och den godaste kebaben på den här sidan av Bosporen och det beror tills stor del på den mycket goda kebabsåsen vars recept kommer från Huskvarna.



Om du inte kan se bildspelet på din telefon eller platta kan du alltid klicka på den följande länken: https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157640003096945/ 

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: