onsdag 1 september 2010

Rapport från utställningen Greetings from Latvia på Lastbil 2010

Även om det bara var cirka tusen personer av drygt 40 000 mässbesökare som såg utställningen på Lasbilsmässan så ser jag det ändå som en liten framgång för konceptet att ta fotoutställningen till folket. Trots att det egentligen var fel målgrupp för en fotoutställning med dokumentärbilder så hade jag många och intressanta samtal om bilderna och om den tuffa ekonomiska situationen i Lettland med både mässbesökare och andra utställare.


© Mikael Good, 2010

© Mikael Good, 2010


© Mikael Good, 2010

© Mikael Good, 2010

© Mikael Good, 2010

Utställningen var uppbyggd som ett lettiskt vardagsrum med ett välpackat julpaket i centrum och på väggarna hängde utställningen Greetings from Latvia. Det var ett bra tag sedan som jag byggde en installation kring en utställning men det var riktigt kul att ta utställningen ett steg till och det är definitivt något som jag kommer att fortsätta att göra!


© Mikael Good, 2010
© Mikael Good, 2010

© Mikael Good, 2010


Det var många på mässan som vill hjälpa vårt broderfolk på ett eller annat sätt. Ett konkret sätt som man kan hjälpa till på är att packa ett julpaket med matvaror till en lettisk familj. Även om det är kostsamt att frakta över julpaket till Lettland så vet jag att de letterna som får paketen är mycket tacksamma för dem och framförallt är det viktigt för dem att se att det finns människor i ett annat land som bryr sig om dem och vill hjälpa just dem!

Gå in på den här länken om du vill läsa mera om julpaket:
http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket.html

Missa inte det här programmet om Lettland:
http://svt.se/2.137484/1.2126903/de_vaxer_upp_utan_sin_mamma_br_-_som_stadar_i_svenska_hem?lid=puff_2126865&lpos=lasmer

Om allt går vägen kommer utställningen Greetings from Latvia - Sveicieni no Latvija att visas på flera platser i landet under de nästkommande månaderna. Jag återkommer med mer information i bloggen så snart jag vet mera.

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: