fredag 12 oktober 2012

Morgondagens arbetskraft redan idag



Ett företags rykte bygger inte enbart på dess chefer eller ägare det bygger även på de anställda. I framtiden kommer de anställda att vara en dominerande faktor för ett företags rykte och därför är det viktigt för dem att vårda sina nyckelpersoner ömt och att försöka knyta till sig personal med stor framtida potential.

För att företag ska kunna locka till sig nya kundgrupper och behålla de gamla är ett bra rykte a och o. Ett bra rykte kommer att bli ännu viktigare i det nya interaktionssamhället som håller på att ta över efter informationssamhället. Idag är företagens värde i än högre grad knutna till deras rykte. Ett professionella rykte som tagit många år att bygga upp kan raseras på nolltid i sociala medier. Om företagets nya produkter är undermåliga eller om en enda kund får ett dåligt bemötande kan det negativa ryktet sprida sig som en löpeld runt jorden. Många företag har ingen beredskap för hur de ska hantera en sådan situation.

De flesta av de gamla tungrodda företagsmodellerna som vi följer idag skapades av män för män under det förra seklet. När företagsmodellerna skapades för över 50 år sedan fanns det tyvärr inget utrymme för kvinnor. De kvinnorna som ändå nådde chefspositioner var tvugna att tänka som  och agera som män för att passa in. Nu när det är hög tid att skapa nya företagsmodeller för att möta det nya interaktionssamhället så har vi full frihet att bygga dem på en helt jämlik grund så att de passar både kvinnor och män och de olika egenskaperna och ledarstilarna som vi har.


Det är framförallt yrkesskickliga kvinnor som glöms bort på arbetsmarknaden. Män i chefsposition är snabba på att trycka ned dem och suga åt sig det beröm som egentligen var ämnat till kvinnorna. När kvinnorna sätter ned foten och säger stopp får de antingen lämna företaget eller acceptera att bli omplacerade till enklare tjänster som straff för att de sagt sanningen. Med nya företagsmodeller som är anpassade för den här tiden skulle dessa kvinnor istället kunna lyftas fram och placeras på de chefspositioner som de faktiskt är lämpade för.

När jag var på en intervju för ett tidningsjobb kallade intervjuaren mig för morgondagens arbetskraft på grund av min yrkesbredd och min stora potential. Om hon hade fått bestämma vilken kandidat som skulle anställas så hade jag haft ett arbete idag. Jag önskar att fler arbetsgivare vågar se den framtida potentialen än att de bara stirrar sig blinda på de tidigare erfarenheterna när de nyanställer.

Om du som läser detta är på jakt efter morgondagens arbetskraft redan idag så är du varmt välkommen att kontakta mig eller besöka min profilsida på Linkedin och läsa mer om mina tidigare erfarenheter: se.linkedin.com/pub/mikael-good/51/a75/689

Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.

Inga kommentarer: