tisdag 2 oktober 2012

Fattigdomen bor granne med mig



Jag ser dem 
när jag lämnar och hämtar min dotter på skolan. Barnen som växer upp i fattiga familjer. Deras kläder är trasiga och för små. De saknar värmande strumpor i sina alltför slitna och icke fotriktiga skor.

Jag har sett barn i samma situation allt för många gånger tidigare under mina många resor i Östeuropa. Men jag trodde inte att jag skulle få se barn i den situationen här i Huskvarna. Fattigdomen kryper tyvärr närmare och närmare vårt trygga folkhem. Om du öppnar dina ögon lite grann kommer du också att se den.

Många som jobbar för församlingar och bistånds- och hjälporganisationer läser min blogg. Till er vill jag säga att nu är det hög tid att samla in och dela ut kläder och skor till behövande barn i Sverige. Precis som i Östeuropa blir barn mobbade för att de har slitna och otidsenliga kläder och skor. Kontakta dem som jobbar med och känner barnen så att de diskret kan hjälpa till att förse dem med kläder och skor.

Oavsett er politiska färg vill jag säga till alla politiker som läser min blogg; – Hur kunde ni låta det här ske? Barn ska inte behöva lida för att deras föräldrar är arbetslösa, långtidssjukskrivna eller ensamstående. Tanken är väl att alla barn i Sverige ska ha samma grundförutsättningar och möjligheter. Jag skäms faktiskt för att jag är svensk idag och det beror till stor del på er som styr och ställer...

Här kan ni läsa mer om Barnfattigdom i Sverige

Text och foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är skamligt,men det är säkert bara början på vad som komma skall. Välfärden och de sociala skyddsnäten ska ju monteras ner. Står du utanför arbetsmarknaden så får du allt känna av det. Bra att du tar upp ämnet.