fredag 9 november 2012

Lögnen har gjorts till sanning



Människor tränger allt djupare in i sitt jag, mig och mitt utan att ta någon som helst notis om världen utanför sina lätt förljugna livsbubblor. I hög fart stryker bilarna förbi några decimeter från mig och grabben när vi cyklar till dagis. Ett människoliv i Sverige idag verkar inte vara mer värt än ett par sekunders intjänad restid…


Det vrids och vänds på argumenten för eller emot olika prylar som vi köper för att trösta våra trötta och sårade sinnen med. Egentligen är alla diskussioner om prylar ganska meningslösa. Så länge prylarna som vi har fungerar och levererar är det ganska så onödigt att byta till nyare modeller. Genom att använda kärlekens intima språk har skickliga marknadsförare lyckats med bedriften att lura oss att köpa prylar som vi egentligen inte behöver och att i rask takt byta ut de prylarna vi redan har för att marknadshjulen i samhället ska rulla snabbare och generera ännu mer pengar.

Ge dig inte in i meningslösa diskussioner och strider om ord sådant bryter ned den goda diskussionen och för in den på den mörka planhalvan där prestige, ilska och förtal härskar. Orden når mig från ryggmärgen. Jag lyssnar och bestämmer mig för att försöka undvika att ge mig in i fler meningslösa diskussioner. Många människor har inte längre tid till att lyssna, de är fullt upptagna med att tänka ut vad de själva ska säga och snappar bara upp ett och annat ord ur konversationen, därför är det tyvärr lätt att bli missförstådd trots att man egentligen menar väl.

Vi lever i ett samhälle där lögnen på ett skickligt sätt har gjorts till sanning och sanningen har gjorts till lögn. Men allt det som döljs i mörker kommer fram i ljuset så även lögnen. Snart kommer den att avslöjas och sanningen om lögnen kommer att bli uppenbarad för oss i hela sin prakt. Våra lätt förljugna och kraftigt belånade livsbubblor kommer då att spricka och då blir det ordentlig fart på det här landet.

Text och foto: © Mikael Good. All rights reserved.

1 kommentar:

Visus A Dato sa...

Så sant ,.. tyvärr... kan bara hålla med om allt du skriver ovch sitter ofta och funderar på samma saker.
Min dotter fick idag en ny bäddfåtölj,... för henne, men det är begangnad. Det behöver inte vara splitter nytt, och visst ser jag stressen som bubblar i henne och hennes vänner. Sms plingar tätt i mobilen. Skypesignalen ljuder från den nya laptopen de fått från skolan.
Osv osv,..middagen hinner knappt landa förrän det tackas för maten och facebook chatten ska kollas av.

Och så finns det stunder som igår då så många tog sig tid att hjälpa söka en flicka. Varför kan vi inte tänka på varann ,.. varje DAG ??

Tack för ett bra inlägg.

Kram Tess