tisdag 19 mars 2013

Inbound marketing – framtidens marknadsföring



Du har säkert också tröttnat på alla påträngande försäljare som på olika sätt gör intrång i ditt liv för att envist försöka sälja sina produkter och på all den reklam som du mot din vilja matas med genom media. Kanske har du funderat på hur du ska slippa den i framtiden?


Vi har en förmåga att fastna i traditioner och väl inövade mönster. Om något har fungerat under lång tid tar det nästan lika lång tid att vända skutan rätt när metoden inte längre fungerar så bra. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att den marknadsföringsmetod som är den mest använda idag med råge har passerat sitt bäst före datum och är på nedgång. Jag talar om outbound marketing eller interruption marketing som den också kallas lite skämtsamt.

Outbound marketing driver på olika sätt ut sitt budskap till potentiella kunder och det är en mycket påträngande metod vars yttersta förhoppning är att träffa nålen i höstacken så att det blir ett sälj. Marknadsförare och försäljare som jobbar efter outbound marketing principen får jobba hårt för att få sålt sina produkter och genom överdrifter och i vissa fall rena lögner lyckas de ibland med att nå sitt mål. Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir det som bekant en sanning. 

Inbound marketing är ett riktigt bra motmedel mot outbound marketing och den metoden går ut på att vi själva aktivt ska söka upp de varor och tjänster som vi efterfrågar. Många av dagens köpbeslut fattas tillsammans med andra köpare. Därför är det viktigt för en leverantör att han finns i medvetandet hos sina potentiella kunder. Om han lyckas med det kan han uppnå en högre avslutsprocent och få ett ännu större sälj på sina produkter. Utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar på annonser, direktreklam, radio- & TV-reklam eller genom att använda sig av påträngande försäljare.

Idag är det allt vanligare att vi själva aktivt letar upp det som vi är intresserade av på nätet. De företagen som aktivt jobbar med inbound marketing arbetar för att rätt kunder själva ska hitta företaget och det kan de exempelvis göra genom att ha en fräsch, lättöverskådlig och sökordsoptimerad hemsida som är länkad till så kallade sociala media såsom blogg, facebook och twitter. Med sökordsoptimering kan du förbättra synligheten för din hemsida på olika sökmotorer och rätt utförd gör den så att din sida på sikt hamnar högt upp bland sökresultaten.  Det finns även en snabbare väg till toppen och genom att arbeta med sökannonsering kan du annonsera för valda sökord på Google. 

Precis som jag skrev i ingressen är många kunder trötta på envetna och påträngande försäljare. Idag skadar även sådana försäljare i många fall sitt företags professionella rykte, sociala media fylls med arga inlägg och kommentarer om hur påträngande en del försäljare är. Att varumärket blir naggat i kanten kan leda till att företagens försäljning påverkas negativt. Precis som när vi köper en produkt som en vän rekommenderat lyssnar vi på vänner som blir felaktigt behandlad av ett företag och oftast väljer vi att i vår tur att inte anlita eller köpa något från det företaget.

Mellan tummen och pekfingret är ungefär 90% av all marknadsföring outbound marketing och ungefär 10% är inbound marketing idag. Jag skulle inte bli direkt förvånad om siffrorna är 50-50 om fem år och 10-90 inom tio år. Det tror jag är en utveckling som både vi som kunder och företagen själva skulle må bra av. Det skulle skapa ett betydligt sundare företagsklimat som skulle leda till fler nöjda kunder och fler välmående företag och framförallt skulle vi slippa att bli matade med reklam och störas av envetna och påträngande försäljare som på olika sätt gör intrång i vår privata sfär.

En community som Fotosidan är ett utmärkt exempel på vilket genomslag som inbound marketing kan ha på oss konsumenter. Utan att överdriva tror jag att positiva omdömen i bloggar, bildgrupper och diskussionsforum har hjälpt vissa kamera- och objektivfabrikanter till en markant ökad försäljning. Vi medlemmar har gemensamt hjälpts åt att gratis marknadsföra produkter för att vi tycker att de är bra. Nackdelen är att vi nog har blivit allt för bra på den typen av marknadsföring, vilket har fått till följd att vi byter kameror och objektiv med betydligt tätare intervall än tidigare. 

Till sist tror jag att det är viktigare än någonsin för företagen att följa devisen kunden har alltid rätt. Ett snorkigt eller dåligt bemötande kan snabbt få katastrofala följder för företagen.

Text & foto: © Mikael Good. All Rights Reserved.

Inga kommentarer: