fredag 28 juni 2013

De sjöng O store Gud från toppen av Sinaiberget



Att gå i Mose fotspår till toppen av Sinaiberget är ett populärt utflyktsmål för turister på Sinaihalvön i Egypten. När jag var där i mars förra året samlades människor från i stort sett alla kontinenter uppe på toppen för att bevittna den spektakulära soluppgången. En grupp med sydkoreaner representerade Asien. I samband med att solens lät sina första strålar smeka Sinaibergets vinterkalla topp tog koreanerna tillfället i akt att stämma upp i en psalm. 




Trots att jag inte förstod deras sång kände jag genast igen melodin på psalmen som de sjöng - O store Gud. När jag tittade på soluppgången som var extra magnigik på grund av den pågående solstormen förstod jag varför de sjöng just den psalmen. O store Gud är en svensk psalm från år 1885 med text av Carl Boberg som var en svensk predikant, författare och riksdagsman.



O store Gud har översatts till en mängd olika språk. Särskilt känd och uppskattad har psalmen blivit i USA där den framförs i ett långsammare tempo än i Sverige. I samband med att Elvis Presley spelade in sången How Great Thou Art och fick en Grammy för sången år 1967 ökade sången i popularitet i Sverige där den till viss del fallit i glömska.





Jag la upp bilden på de sjungande koreanerna i en bildgrupp på Facebook, titta vem som var först med att gilla bilden :)

Text och foto: © Mikael Good. All rights reserved.

Inga kommentarer: