måndag 30 november 2015

Svartjobb leder till utanförskap och isolering



Expressens artikelserie med rubriken "Därför kommer tiggarna" har rört upp och kommer säkerligen att röra upp en hel del heta känslor, särskilt efter den senaste delen med rubriken "Från Rumänien till Strängnäs: En berättelse om tiggeri, slavlöner och naiva svenskar".

För mig är det självklart att fattiga romska EU-medborgare som kommer till Sverige ska ha precis samma rättigheter som EU-medborgare från andra EU-länder. Jag propagerar ivrigt för lagliga jobb för romer i Bulgarien, Rumänien och även i Sverige. Genom lagliga arbeten stärks romernas rättigheter och leder till att de inkluderas i samhället. Genom skatten som de betalar får de del av de sociala förmånerna som följer vid en anställning. Hur goda intentioner vi än har riskerar vi bara att bidra till att förstärka romernas utanförskap och isolering om vi erbjuder dem svartjobb.

Jag räknar inte gatutidningar som svartjobb. Att sälja gatutidningar är lagligt och något som jag talar mig mycket varm för. Under året har jag bidragit med artiklar och bilder till gatutidningarna Dik Manusch och Folk är Folk som säljs av utsatta EU-medborgare.

Här kan du läsa artikeln "Hjärta till Hjärta skapar arbetstillfällen för utsatta EU-medborgare i Rumänien" om socialt företagande i Rumänien som jag skrev tillsammans med Hjärta till Hjärtas biståndsansvarige Rickard Klerfors. 

Text och foto: Mikael Good



Inga kommentarer: