måndag 10 december 2018

Bilden på Gica är en av årets mest publicerade bilder



En av de mest publicerade bilderna i Sverige det här året är bilden på Gica, en hemlös 48-årig rumän som misshandlades till döds av två tonåringar vid sin sovplats i Smedbyparken i Huskvarna natten mellan den 7 och 8 augusti.

Att bilden på Gica är en av de mest publicerade är inte något som jag är stolt över. Jag hade hellre sett att den inte behövde publiceras, 
att Gica fått leva, och återförenats med sina barn och syskon hemma i Rumänien. På sätt och vis fick jag vara med och bidra till en återförening då hela bildarvodet har gått till Gicas hemtransport och begravning, samt till Kyrkhjälpens arbete med utsatta EU-medborgare.

Bilden där Gica är med tog jag på Hannas Vardagsrum (Frälsningsarmén) i Huskvarna för över två år sedan. Där får utsatta EU-medborgare kvällsmat, rena kläder och en möjlighet att ta en varm dusch. Det var på Hannas som jag lärde känna Gica. Med hjälp av tolk kunde jag ha ett par djupare samtal med honom. Vid ett av tillfällena frågade jag honom om det var ok att jag tog en bild av honom? Han tackade vänligen men bestämt nej, med motiveringen att han inte tyckte om att bli fotograferad.

Det var svårt att komma Gica in på livet. Han var fåordig om sitt förflutna, jag upplevde det som om han försökte dölja något. I samtal med hans syskon och närmaste vänner efter hans död har jag fått den känslan bekräftad. Men han hade inte gjort något brottsligt. Han lämnade Rumänien av personliga skäl för drygt 10 år sedan. Och gav sig ut på luffen genom Europa. En resa som fick ett mycket tragiskt slut i Huskvarna när han misshandlade till döds i Smedbyparken av två tonåringar natten mellan den 7 och 8 augusti .

Sista rättegångsdagen mot den 16-årige ynglingen som misstänks ha mördat Gica är den 13 december. Mot den 14-årige pojken som inte är straffmyndig förs en så kallad bevistalan för att utreda hans del i dödsmisshandeln.


Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: