torsdag 20 maj 2010

Yngwie Malmsteen för en kväll

Efter en relativt blöt och musikdånande förfest i min dåvarande lägenhet i betongförorten Österängen i slutet av 1990-talet åkte några tillresta kompisar från Göteborg och jag till en av klubbarna i storbyn (Jönköping). Redan på bussen så var det en hel del tisslande och tasslande och stirrande blickar från medpassagerarna. Ingen i sällskapet kunde riktigt förstå varifrån denna uppmärksamhet kom och en kompis sa skojsamt på bred göteborska: "– De måste ha sett mig på efterlyst :)"

När vi väl kom fram till klubben så höjde vakten stort på ögonbrynen och släppte in mig och mitt sällskap med ett stort leende (det är ytterst ovanligt att vakter i Jönköping ler överhuvudtaget). Väl inne på klubben så fortsatte stirrandet, tisslandet och tasslandet. Efter en stund på klubben kom två relativt vackra kvinnor fram och frågade om de inte kunde få min autograf, jag skrev snabbt ned min autograf på de papperna som de fnittrigt sträckte fram, mina tillresta kompisar från Göteborg blev minst sagt impade och undrade hur jag hade förtjänat denna plötsliga stjärnstatus. Jag ryckte på axlarna, puffade lätt på min cigarr och sa: "Jag har inte en aning..."

Tisslandet och tasslandet fortsatte och mina steg vaktades noggrant av flera stirrande blickar. En ung man kom fram till mig när jag stod i baren och berömde mig för mitt gitarrspelande, jag svarade att jag spelade lite gitarr på hobbybasis och att mitt spelande inte är så märkvärdigt, varpå han såg lite förvånad ut över min "falska blygsamheten" och sa: "-Men du är ju en av världens bästa gitarrister?"

När hans kommentar landade slog det mig att jag måste ha blivit förväxlad med gitarrvirutosen Yngwie Malmsten. Vid tillfället hade jag för ovanlighetens skull mitt långa hår utsläppt och jag hade ett par runda blå glasögon på näsan, det fanns helt klart vissa likheter. Så här i efterhand har jag även fått reda på att Yngvie Malmsten faktiskt var i Jönköping vid samma tillfälle.


Yngwie Malmsten eller Mikael Good det är frågan?
Le Party Animal, var mitt smeknamn innan jag tog mitt förnuft till fånga och slutade med spriten och festandet. Bilderna är tagna vid samma tillfälle som texten handlar om.

Dagens låt:
For Those About To Rock (We Salute You) - AC/DC


Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: