torsdag 20 maj 2010

Vernissage av Mikael Goods fotoutställning Greetings from Latvia i text och bilder

I måndags var det äntligen dags för vernissaget på min fotoutställning Greetings from Latvia på Gallerian Port 9 i Örnsköldsvik. Efter ett antal timmars jobb med montering av skärmar och hängning av utställningen (ett stort tack till Linda, Maria, Erik och Sören från Hoppets Stjärna för all hjälp) var utställningen äntligen färdig för att visas. Tyvärr så förde vi en ojämn kamp mot vädret det var 25 grader varmt och strålande solsken vilket gjorde att publiken mer eller mindre uteblev på vernissagedagen. Örnsköldsvik var i det närmaste folktomt pga vädret, Systembolaget som ligger granne med utställningen hade bara drygt tjugo besökare mellan 1730 och 1830 och det beror inte enbart på att nykterhetsrörelsen har ett starkt fäste i Ö-vik. Trots bristen på publik hann jag ändå med ett par riktigt intressanta samtal om utställningen med besökarna. Reportern Madelene och fotografen Maria från Örnsköldsviks Allehanda gjorde en mycket bra artikel om utställningen.


Gallerian Port 9 mitt i centrala Örnsköldsvik © Mikael Good, 2010

Erik och Sören i målartagen © Mikael Good, 2010

Sören, Linda och Erik sätter upp skärmarna © Mikael Good, 2010

Jag räknar ändå med att mellan 1000-2000 personer kommer att se utställningen mellan den 17/5 - 30/5. Tyvärr kommer jag själv inte att kunna vara på plats och det är lite tråkigt att missa de intressanta och givande bildsamtalen som brukar uppkomma. Syftet med utställningen är i vart fall uppnått och den kommer att leda till den debatt som jag önskar och även till att fler personer kommer att hjälpa våra lettiska grannar på det sättet som de kan. Letterna är våra grannar och för mig är det en självklarhet att hjälpa mina grannar när de behöver min hjälp! Den 30/5 kommer utställningen att monteras ned och då kommer du även att kunna lämna in ett morsdagspaket vid Port 9 och lasta det på en lastbil som kommer att gå till Lettland i början av juni, läs mer om detta på Hoppets Stjärnas hemsida: www.hoppetsstjarna.se


Vernissagebesökare © Mikael Good, 2010

Representanter från pressen och Hoppets Stjärna © Mikael Good, 2010

Tanken är att utställningen Greetings from Latvia ska sättas upp på fler platser i Sverige eller utomlands men tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag står för det finansiella och därför vore jag tacksam om någon privatperson eller något företag kunde stå för kostnaden för skärmväggar, ramar, framtagning av bilder så att alla intäkter för bildförsäljningen direkt kunde gå till familjerna på bilderna eller till andra behövande familjer i Lettland med liknande levnadsförhållanden. Kontakta mig i så fall på chasid68@gmail.com om du vill sponsra hela eller en del av utställning.

Pressröster om utställningen

Här kan du läsa mera om utställningen:
Hälsningar från Lettland:
Portraits lettons, photographe suédois

Här kan du läsa ett kortare reportage om en av de lettiska familjerna som jag besökt och om hur du kan hjälpa dem om du vill: http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/morsdag/mamma-maruta-obotlig-optimist.html

Dagens låt: Fight the Good Fight - Triumph

//Chasid

Inga kommentarer: