tisdag 29 november 2011

Top Five Photographers

Det är många som gör topp fem eller topp tio listor över olika saker och företeelser. Själv så gör jag gärna topplistor över min favoritmusik. Men jag trodde nog aldrig att jag själv skulle hamna på någons topplista.

För ett par veckor sedan skickade en asiatisk dokumentärfotograf en lista på sina fem favoritfotografer till mig, listan är som följer: 1. Cartier Bresson, 2. Sebastiao Salgado, 3. Josef Koudelka, 4. Mikael Good, 5. Steve McCurry. Även om jag själv inte tycker att jag platsar i det gänget så måste jag ändå medge att det känns lite hedrande att mitt namn hamnade på hans lista :-)

Med det skulle kännas ännu mer hedrande om jag fick möjlighet att åka ut på fler jobb. Av fem förväntade reportagejobb vid årets början har hitills bara ett blivit av och det verkar tyvärr som om jag inte kommer att få åka på några fler reportageresor i år... Det har onekligen varit de stängda dörrarnas år för mig vad gäller arbete. Även om det ser mörkt ut för mig på arbetsfronten så hoppas jag ändå att den stora dörren ska öppnas på vid gavel för mig.

Min marknadsföring har trots allt fungerat ganska så bra och mina bilder har fått en del internationell uppmärksamhet. Ett av reportagen som uppmärksammats är Meetings in the middle of China som jag gjorde i december 2004. Det är inte omöjligt att jag kommer att ställa ut Meetings int the middle of China på ett galleri i Jönköping inom en ganska så snar framtid. Jag återkommer med tid och plats i så fall.



Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: