fredag 27 januari 2012

Minnesdagen för förintelsens offer

Den 27 januari för 67 år sedan befriades förintelse- och dödslägret Auschwitz-Birkenau av Röda armén. Till minne av den händelsen firar vi idag minnesdagen över förintelsens offer. Dagen är också en symbol mot intolerans, främlingsfientlighet och antisemitism.

År 1989 lyssnade jag på ett föredrag om Auschwitz-Birkenau som en gammal judisk man som varit fånge där höll. Jag kommer tyvärr inte ihåg hans namn men vi kan kalla honom Josef. Josefs historia var skrämmande och jag minns att jag baxnade över den grymhet och den inhumanitet som han beskrev. Människor hanterades värre än djur i Auschwitz-Birkenau. Några dagar innan de sovjetryska soldaterna befriade Auschwitz evakuerades Josef tillsammans med 66 020 andra fångar till andra läger. Efter hemska och omänskliga strapatser där många av hans medfångar dukade under hamnade Josef i koncentrationslägret Bergen-Belsen i Tyskland. Där fick han uppleva ännu mer omänsklig och förnedrande behandling från lägervakterna innan Bergen-Belsen slutligen befriades av brittiska soldater den 15 april 1945. Jag kan för mitt liv inte begripa hur tyskarna kunde utsätta sina medmänniskor för en sådan omänsklig ja rent ut sagt djävulsk behandling...

Efter det starka och hjärtegripande föredraget gick jag fram till Josef presenterade mig och började samtala med honom, jag berättade för honom att jag besökt Bergen-Belsen som 12-åring och hade blivit djupt berörd av de bilder och de berättelser som jag sett och läst där. Josef tog min hand tittade mig djupt i ögonen och sa med allvarlig stämma:
- Mikael lova mig att du aldrig glömmer det du tidigare sett, läst och det du hört denna kväll, detta får aldrig hända igen.
Jag gav Josef mitt löfte att aldrig glömma förintelsen. Idag är detta löfte viktigare än någonsin när de flesta ögonvittnena har dött och förintelseförnekarna runt om i världen bara blir fler och fler. Så länge som jag lever kommer jag aldrig att glömma vad jag sett och hört. Därför bär jag en Davidsstjärna runt min hals som en ständig påminnelse av löftet som jag gav till Josef.

Det är viktigt att aldrig glömma sin historia, historien har en otäck förmåga att återuppstå i nya otäcka former. Se bara på Kambodja, Rwanda och det forna Jugoslavien där folkmord har skett helt nyligen. I dag pågår en form av etnisk rensing i Somalia och hundratusentals oskyldiga män, kvinnor och barn riskerar att duka under av svält på grund av krigsherrarnas skoningslösa terror. Från Norkorea kommer skrämmande rapporter om att människor förföljs, sätts i koncentrationssläger eller avrättas för sin kristna tros skull. Nordkorea är ett slutet land men enligt beräkningar från Open Doors hålls upp till 40 000 kristna som fångar i Nordkoreanska koncentrationsläger, situationen för de människorna beskrivs som katastrofal...

"Those who cannot learn from history are doomed to repeat it".
George Santayana



Minnesmärket över förintelsens offer i koncentrationslägret
Bergen-Belsen. Juni 1980.

Text och foto: © Mikael Good. All rights reserved.

Inga kommentarer: