tisdag 30 oktober 2012

Förlåt dina ovänner

You better think outside the Box

Igår sprang jag på en kvinna som jag har arbetat med tidigare och som jag inte sett på nästan tre år. Trots att jag inte sett henne på så många år var det inget kärt återseende. Kvinnan har gjort mig och många andra mycket skada med sin vassa tunga och sitt skvaller. Hon var aldrig sen att springa med lösryckta rykten till chefen för att stärka sin position som gunstling. 

Godtrogen som jag är trodde jag ändå att hon var min vän, men hon var snabb med att sätta förtalskniven i ryggen på mig när det gagnade hennes egen karriär och lön. Trots det som hon gjorde mot mig så har jag förlåtit henne, faktum är att jag förlät henne ganska så omgående. Jag tror att kvinnans beteende kan bero på att hon själv har blivit sviken och låtit bitterheten skjuta skott i sitt inre och förmörka sitt sinne. Därför hade hon säkert svårt för mig som har ett stort hjärta som inte bara klappar för mina nära och kära utan även för de minsta och svagaste runt om i världen. Jag tror att hon behöver uppleva förlåtelse för att hon i sin tur ska kunna förlåta och gå vidare.

Det är alltid billigare att förlåta än att hata. Förlåtelsen besparar dig kostnaden för både ilskan och hatet.

"Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er fader förlåta er era överträdelser". – Matt 6:14-15


Text och foto: Mikael Good



Inga kommentarer: