onsdag 7 december 2011

Minst 500 timmars ideellt arbete

Som bekant är jag mellan jobben men det hindrar mig inte från att jobba ideellt när jag inte söker jobb. Det här året har jag jobbat minst 500 timmar ideellt för olika hjälporganisationer. Jag tror att det är viktigt att hålla sig sysselsatt med något vettigt när man är mellan jobben.



Jag har skrivit ihop och tagit fram texter och bilder för publicering på webben, i månadsbrev, tidningar och till olika kampanjer. Arbetet har jag gjort med min egenhändigt inköpta utrustning och ser man till värdeminskningen har jag i princip fått betala för att arbeta. 

Men jag klagar inte, jag känner mig faktiskt lite stolt. Jag har fått reda på att reportagen om familjerna som jag har gjort till månadsbreven har dragit in mer pengar än förväntat och att de har varit mycket uppskattade bland läsarna. Pengarna som har samlats in har gått till dem som verkligen behöver pengarna och bara vetskapen om att jag har fått vara med och förändra livet för många av mina behövande medmänniskor är betalning nog för mig.



Ideellt arbete i alla ära men det skulle inte vara fel om jag snart får lön för all min möda genom att jag får ett arbete som jag får betalt för att göra. Arbetaren är som bekant värd sin lön och mitt opublicerade material det börjar sakta men säkert att tryta.

Nu ser jag med spänning fram emot återrapporterna från de olika familjerna som jag har skrivit om i månadsbreven. Även om jag inte får göra återrapporterna själv denna gången så är det alltid lika spännande att få reda på vad som har hänt med familjerna som jag tidigare har besökt och skrivit om :)


Mazel tov :)

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: