fredag 17 januari 2014

Clint Eastwood och fotograferande skådepelare



Jag håller på och arbetar på ett reportage om en lettisk kvinna och hennes fosterdotter. Kvinnans man som dog för fem år sedan såg ut som en exakt kopia av Clint Eastwood. Men man behöver inte vara Clint Eastwood för att vara en hjälte. Både kvinnan och hennes framlidne make är några av alla de vardagshjältarna som man nästan aldrig får höra talas om. Ni kommer att kunna läsa reportaget och ta del av bilderna i nästa nummer av medlemstidningen Hjärtat som kommer i februari. 

På tal om Clint Eastwood snackas det om fotograferande skådespelare på Fotosidan och de flesta anser att de ska hålla sig till skådespeleriet och låta andra ta hand om fotograferandet. Trots att det finns gott om exempel på dem som har lyckats bra i bägge miljöerna. Ett exempel är Jeff Bridges som förutom att han är en firad skådespelare även håller en mycket hög fotografisk klass. I över 20 års tid har han fotat sin kollegor och sin arbetsmiljö med sin Widelux F8 kamera. Jag är faktiskt lite stolt över att jag har haft med reportage om Kina och Lettland i samma engelska magasin (LIFE Force) som "The Dude". Jag hade för mig att vi var med i samma nummer men det visade sig att det skiljde ett helt år på våra införanden.


Om du inte redan har upptäckt LIFE Force Magazine tycker jag definitivt att du ska ta dig en titt på den tidningen. Några av de allra bästa fotojournalisterna och dokumentärfotograferna i mitt tycke har varit med i LIFE Force Magazine: http://www.lifeforcemagazine.com/

Text och foto © Mikael Good, All Rights Reserved.

Inga kommentarer: