lördag 17 december 2011

Tro inte på rykten

Jag har fått ta del av ett rykte och därför vill jag passa på att klargöra att jag inte har några ambitioner att få ett arbete på samma arbetsplats som min fru, även om jag i ärlighetens namn är lite avundsjuk och gärna skulle vilja ha ett liknande arbete som henne fast hos en annan arbetsgivare. För min fru och mig är det viktigt med ett privatliv. Jobbar man på samma arbetsplats är risken stor att all ledig tid kommer att kretsa kring arbetet.

Tidigare har jag jobbat på en del familjeföretag. Vis av den erfarenheten tror jag faktiskt inte att det är bra att dela arbetsplats med sin respektive eller sina barn. Risken är stor att man då bygger upp en vi och dom situation på arbetsplatsen. Blod är alltid tjockare än vatten och det leder tyvärr allt som oftast till att de egna familjemedlemmarna premieras och sätts på poster som de kanske inte har rätt kompetens eller erfarenhet för. Det är något som sticker i ögonen på de anställda och det riskerar att påverka arbetsmoralen på ett negativt sätt. 

På en arbetsplats är det viktigt med en bra laganda och en vikänsla där alla kan och får känna sig delaktiga. Då de flesta företag och organisationer är vinstorienterade, kan en bra laganda föra med sig att personalen gör sitt allra bästa och det kan även påverka resultatet på ett positivt sätt. Det finns gott om exempel på företag som har ökat sin vinst bara genom att skapa en bra laganda mellan ägare, chefer och personal.



Till sist har jag ett ord till er som har varit med om att starta och och sprida ryktet; gör en ordentlig källkoll innan ni börjar göra era antaganden och det bästa sättet att göra det på är genom att kontakta mig!

Text och foto: Mikael Good. All rights reserved.


Inga kommentarer: