söndag 22 november 2015

Grace finds beauty in every face


Vi har lätt för att döma människor till deras yttre, men många människor som inte är så vackra till det yttre kan bära på en stor inre skönhet. När jag besökte en utsatta lettisk familj för några år sedan mötte jag en kärleksfull mormor som ömt höll om och tröstade sitt barnbarn som precis hade vaknat upp ur en mardröm.

Bilder förmedlar olika budskap till oss och vi har lätt för att döma människor för deras yttre. En del personer som har sett bilden har reagerat på att kvinnan ser ut som en häxa från sagornas värld. När jag tog bilden såg jag en kvinna med ett stort och kärlekfullt hjärta framför mig.

Kvinnan har genom hårt kroppsarbete, fattigdom och utsatthet berövats all den yttre skönhet som hon tidigare hade. Hon har inte längre råd att köpa skönhetsprodukter och vårda sitt yttre. Det var många år sedan hon senast var hos tandläkaren, trots att hon är i stort behov av en ny lösgom. De få pengarna som hon får i pension spenderar hon på sitt älskade barnbarn. Det viktigaste för henne är att han ska kunna äta sig mätt och ha kläder att sätta på sin kropp. Trots att hon har förlorat sin yttre skönhet strålar hon av inre skönhet. Grace finds beauty in every face.

Text och foto: Mikael Good

Inga kommentarer: