fredag 27 juli 2012

Köp ditt kändisskap för en billig peng

I framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter sa Andy Warhol 1968. Idag kan du faktiskt köpa dig ännu mer tid i rampljuset. Om du är riktigt målmedveten och investerar dina pengar rätt kan du köpa dig ett kändisskap för en relativt billig penning.

Det är min tur att få titta på datorn nu.

Du har säker inte missat att det finns bloggare som gör nästan vad som helst för att vi ska se dem och följa deras bloggar. De skapar Twitterkonton och facebooksidor för att boosta sin blogg så att de får så många inklick som möjligt och stiger på blogglistorna. Men trots deras ansträngningar så stiger oftast inte deras bloggar i den snabba takt som de själva vill och ibland händer det även att de tappar läsare trots sin strävan framåt. Men finns det problem och behov så finns det givetvis lösningar.


Idag finns det företag som som har specialiserat sig på social marknadsföring. De erbjuder företag och privatpersoner paket med facebook gillningar, youtube visningar, följare på twitter, följare på blogger och wordpress, webbtrafik till hemsidor och bloggar samt så kallade back links som gör att hemsidor eller bloggar kommer högt upp på sökmotorerna med mera, med mera. Många bloggare har fallit för frestelsen och anlitar företag för att köpa sig en plats i toppen av sökmotorer, blogglistor och på Twitter.

Man kan undra varför en del väljer att köpa sig en plats i rampljuset. Men det är egentligen inte så konstigt. Syns man inte så finns man inte. I dagens samhälle är det ännu viktigare att synas än 1968 när Warhol myntade sitt uttryck om 15 minuters kändisskap. Det finns dem som gör allt för att synas och för dem är det lätt att hala upp plånboken och köpa de följarna som de tycker sig behöva. Personer som har många följare på Twitter kommer nästintill automatiskt att följas av ännu fler person som hoppas att de ska bli sedda av den populäre Twittraren och få sitt #FF eller #RT.

Man kan tycka att det är lite oärligt mot kunderna att företagen och organisationerna köper sociala tjänster. För ett företag eller en organisation är det bra ur marknadsföringssynpunkt att kunna peka på att just de har många följare och att webbtrafiken till just deras hemsida eller blogg är riktigt tät även om den är fejkad. All form av uppmärksamhet även om den är köpt leder till nyfikenhet och den sociala marknadsföringen kan leda till att de får fler följare och på sikt ännu fler kunder. Om det däremot skulle komma fram att företaget eller organisationen har köpt sin status kan trovärdigheten bli naggad i kanten och har man en gång tappat sin professionella status är det tyvärr svårt att bygga upp den igen.

Leker vi lite med tanken så skulle jag kunna starta en ny portfolio, ett flickrkonto, en facebookgrupp och ett twitterkonto som kretsar runt min egen person och de tjänsterna som jag kan erbjuda. För 4500 kronor skulle jag genast få 5000 som gillar min sida på Facebook, 10000 följare på Twitter, 2500 Backlinks som skulle föra min hemsida högt upp på sökmotorerna samt 10000 visningar på Flickr. Det är siffror som skulle hjälpa till att boosta min popularitet och mitt eget ego. Men som sagt var är jag inte intresserad av att fuska mig fram. Om jag mot förmodan skulle hamna på de siffrorna skulle det bero på personlig marknadsföring och ingenting annat. För mig är ärlighet viktig. Att köpa en plats i rampljuset anser jag hamnar inom förljugenhetens gråzon. Ära och berömmelse är något som man ska förtjäna och inte köpa sig till.

Jag har fått tag på en prislista från ett av de många svenska företagen som arbetar med social marknadsföring mot företag och privatpersoner. Jag tänker inte ge er namnet på företaget, men jag ska ändå ge er några små smakprov ur deras prislista:



Om du inte har läst det senaste numret av Le Viseur Magazine kan du passa på att göra det nu:  



Om den inbäddade versionen krånglar klicka på följande länk 


Du kan även ladda ned tidningen i PDF-format och läsa det på din läsplatta: http://leviseurmagazine.com/Le_Viseur_2_2012.pdf


Text och foto: © Mikael Good. All rights reserved.

2 kommentarer:

Nils Bergqvist sa...

Du menar alltså att det finns många företag som säljer sånt här? Och att det fungerar att ändra statistiken med fuffensmetoder? Om det är så måste många ha hamnat högt på listorna utifrån förfalskad statistik, och om det finns flera som lever på att sälja sånt måste det ju vara ganska utbrett? Hade faktiskt ingen aning om detta.

Mikael Good sa...

Tack för din kommentar Nils :)
Det finns faktiskt företag som säljer följare och gillare och det finns en hel del företag och privatpersoner som utnyttjar dem. Vad gäller företag så sköts det oftast diskret och 500 gillare kan exempelvis köpas in i samband med en större kampanj för att bättre på resultatet lite och ge kampanjbyrån lite extra cred...