tisdag 23 april 2013

Det är lätt att göra bildspel med egenkomponerad musik



Det var ett tag sedan som jag senast satte ihop ett bildspel. Men i samband med att jag fick en uppgift att göra en presentation på den utbildningen som jag nu går på, bestämde jag mig för att göra slag i saken och sätta samman 60 stycken av mina bilder från Qinghai i Kina till ett bildspel.


Jag sorterade ut de bilderna som jag ville ha i en egen mapp. Bilderna är allt ifrån 5 till 80 mb. Sedan droppade jag hela mappen i iPhoto som är ett utmärkt program att göra bildspel i. I iPhoto sorterade jag upp bilderna i den ordning som jag ville ha dem, valde ut bakgrundsmusik, bestämde fördröjning mellan bilderna och sedan exporterade jag bildspelet i MOV-format i en storlek på 1800x1200 pixlar. Till sist laddade jag upp bildspelet på mitt Youtube-konto. Givetvis skulle jag kunnat filat lite mer på bildspelet, men jag tycker ändå att det är ett enkelt och smidigt sätt att göra bildspel på när tiden är knapp.

Jag har valt att göra två varianter av bildspelet. Den ena varianten innehåller en egenkomponerad låt som jag gjort i Garageband och kallar för Good Skank. Garageband är förövrigt ett utmärkt verktyg för att enkelt och snabbt producera bildspelsmusik. Den andra varianten av bildspelet innehåller lite mer ändamålsenlig royaltyfri musik som jag hittade på Youtube. Glöm för all del inte att dra upp bildkvaliteten till minst HD-kvalitet innan ni trycker på play, det blir rätt så oskarpt annars. Bildspelet som illustrerar det här inlägget innehåller den egenkomponerade musiken och det andra bildspelet hittar du här: www.youtube.com/watch?v=XFCiTnLQQm4

För dig som är intresserad finns en del av bilderna i bildspelet att beskåda här: From the middle of the Middle Kingdom samt här: Meetings In The Middle of China




 Text och foto: © Mikael Good, All Rights Reserved.


Inga kommentarer: