tisdag 14 januari 2014

Är det roboten R2-D2 eller en bakmaskin?



Vid en snabb anblick skulle man nästan kunna tro att bilden föreställer roboten R2-D2 som bland annat är känd från sin medverkan i Star Trek filmerna. Men det är inte en robot utan en bakmaskin. Efter att jag gått förbi bakmaskinen i Hjärta till Hjärtas Second-handbutik i Linköping under ett par månaders tid, bestämde jag mig till sist för att köpa den. Till ett pris av endast 65 kr fick jag en knappt använd begagnad bakmaskin som fungerar helt perfectamundo. 

Brödet som min fru och jag bakar i bakmaskinen blir riktigt, riktigt gott. Tack vare timern är det färdigt när vi går upp på morgonen. Tänk att kunna unna sig vardagslyxen av nybakat bröd på morgonen utan att man behöver gå upp i svinottan för att förbereda det. Det värsta med att baka är disken efteråt. Men bakmaskinen är väldigt lätt att rengöra och man slipper all den jobbiga disken efter baket. En bakmaskin är ett perfekt redskap för dem som älskar doften av nybakat bröd och som gärna ligger och drar sig på morgonen.

Som du ser går det att fynda annat än kameror och objektiv i second-handbutiker. Om och när bakmaskinen har tjänstgjort färdigt kan jag säkert kränga den vidare till en "Trekker" och få tillbaka mer pengar än vad jag gav för den. Har du vägarna förbi en Second-handbutik tycker jag definitivt att du ska gå in och ta en sväng. Det går att göra en hel del fina fynd som både din plånbok och vår gemensamma miljö mår bra av!

(Edit) Det är en och annan läsare som har påpekat att R2-D2 är en figur från Star Wars och inte från Star Trek. Men enligt en artikel i den engelska tidningen the Guardian den 10 september 2013 har R2-D2 även varit med i Star Trek ett par gånger. (Edit)


Text och foto © Mikael Good, All Rights Reserved

1 kommentar:

Anonym sa...

Star Wars för bövelen, inte Star Trek!