Det är många som tror att det är främst är unga kvinnliga bloggare som är bra på att marknadsföra olika produkter till sina läsare. Därför ska jag ge er ett exempel på en äldre gentleman som har passerat 70 strecket men som ändå har ett mycket stort inflytande på en relativt stor grupp fotografer genom sin blogg.
Den äldre bloggaren som har drygt 1000 läsare per inlägg har genom sin blogg skapat ett slags mythos kring en analog tysk mätsökarkamera. Bloggarens inlägg har lett till intresset för kameramodellen har väckts bland läsarna och många av dem har köpt mätsökarkameror tack vare hans inlägg. Marknadsvärdet på bloggarens inlägg är stort och jag är övertygad om att bloggaren är en stark bidragande orsak till att begagnatpriserna på analoga mätsökarkameror och objektiv har stigit i Sverige de senaste åren.
När bloggaren nyligen köpte en digital mätsökarliknande kamera och började skriva om den i sin blogg var kameraföretagets marknadsavdelning snabba med att länka till hans blogg från sin Facebooksida. Väl medvetna om att bloggarens inlägg skulle leda till en merförsäljning av kameramodellen. För säkerhet skull vill jag passa på att poängtera att jag inte tror att bloggaren är sponsrad av kameraföretaget. Men det är egentligen inte så konstigt att bloggaren skriver om sin kamera. Är man nöjd med en vara eller tjänst så skriver man om den så att fler personer ska få upp ögonen för den.
Jag är övertygad om att sociala media är framtidens melodi för direkt marknadsföring. Genom exempelvis twitter, facebook och bloggar kan vi få ta del av produktrecensioner från vänner eller andra personer som vi litar på. Därigenom får vi reda vilka olika varor eller tjänster som våra vänner rekommenderar. Sådana rekommendationer är guld värda för företagen då de direkta rekommendationerna från våra vänner ger större sälj än vad exempelvis tidningsannonser ger. Det bästa för företagen är att de sällan behöver betala för den reklamen och det är något som ägarna tycker om.
Samtidigt som sociala media är ett bra sätt att snabbt nå ut till sina kunder så finns det även faror. Ett företags professionella rykte kan raseras i en handvändning om de har fel attityd i sitt bemötande mot en endaste liten kund. Att ställa sig i försvarsställning med taggarna utåt när det är uppenbara fel på någon produkt och istället skylla på kunden kan idag bli mycket kostsamt. Om en endaste liten kund vädrar sitt missnöje i sociala media kan inlägget sprida sig som en löpeld runt hela jorden på ett par timmar och därigenom skapa stora problem och kostnader för företaget.
Det finns ett ganska så färskt exempel på ett stort multinationellt företag som har brutit mot en mängd outtalade regler och förordningar i sociala media för att desperat försöka försvara en undermålig produkt. Det ska bli intressant att se hur skadat företagets professionella rykte kommer att bli och om de till sist blir tvungna att göra en kovändning för att försöka reparera den skadan som redan skett.
I det nya interaktionssamhället är det än viktigare för företagen att vårda sina kundrelationer. En enda missnöjd kund kan orsaka stor ekonomisk skada för både stora och små företag. Därför är det än viktigare för företagen att vårda sina varumärken och ha en bra och nära kontakt med sina kunder. Trots att vi lever i nya spännande tider för både reklam och marknadsföring gäller fortfarande devisen: - En nöjd kund är en bra kund!
Text och foto: © Mikael Good, 2012. All Rights Reserved.
Ps: Jag tjänar inga pengar på min blogg men förhoppningsvis kan den hjälpa mig att få ett betalt arbete. Om du är intresserad av att veta mer om mig är du varmt välkommen att besöka min profil på Linkedin och kanske lägga till mig i dina kontakter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar